3 Minuty
Telefony Sony Xperia zažívají prudký pokles na světových trzích
Sony, dříve průkopník v oblasti pokročilých smartphonů, nyní čelí výraznému útlumu, protože jeho řada Xperia rychle mizí z hlavních trhů. Zdánlivé stažení firmy z Evropy vyvolává zásadní otázky ohledně budoucnosti mobilního byznysu Sony.
Evropa jako první svědek významného omezení Xperie
Sony oficiálně potvrdilo finskému technologickému magazínu SuomiMobiili, že ukončí přímý prodej telefonů Xperia ve Finsku, čímž se země stává jedním z prvních evropských trhů s tímto krokem. Situace však není růžová ani v dalších státech: na oficiálních webech pro Německo, Francii, Španělsko a Spojené království jsou téměř všechny nové a aktuální modely Xperia – včetně vlajkové lodi Xperia 1 VII – vyprodány nebo zcela nedostupné. Jisté modely Xperia lze sice ojediněle koupit přes internetové obchody jako Amazon, ale oficiální prodejní kanály Sony rychle mizí.
V reakci na vzniklou nejistotu vydala Sony prohlášení, kde zdůraznila přesun na online prodej, údajně s cílem zlepšit zákaznickou zkušenost a „neustále vyhodnocovat ziskovost trhu a poptávku uživatelů“. Pro mnoho odborníků však absence jasné strategie spíše naznačuje postupný útlum, než zásadní změnu obchodního přístupu.
Problémy s Xperií 1 VII prohlubují potíže Sony
Nejnovější vlajkový model, Xperia 1 VII, čelil technickým problémům, zejména neočekávaným vypnutím a restartovacími smyčkami. Tyto potíže přinutily Sony dočasně zastavit prodeje v Japonsku a vydat oficiální omluvu uživatelům v Evropě a Velké Británii. Takové komplikace dále poškodily pověst značky Xperia v klíčové chvíli.
Postavení Sony na globálním trhu smartphonů
Ústup z Evropy není ojedinělý. Mobilní divize Sony upadá i na dalších trzích:
- Spojené státy: Telefony Xperia již nejsou uvedeny na americkém webu Sony a model Xperia 1 VI nebyl loni v USA oficiálně uveden na trh.
- Japonsko: Sony, kdysi technologická ikona, dnes chybí mezi pěti největšími prodejci smartphonů. Výrazný růst zde dosahují například telefony Google Pixel, které překonaly i většinu domácích značek.
Sony nově zadává výrobu svých vlajkových smartphonů externím partnerům, což ukazuje na další přehodnocení dlouhodobé strategie. Zatímco dříve outsourcing využívala jen u střední třídy, rozšíření i na prémiové modely signalizuje postupné omezení vlastní produkce mobilních zařízení.
Funkce produktů Xperia a konkurenční prostředí
Telefony Sony Xperia si dlouho nacházely své příznivce mezi fotografickými nadšenci a fanoušky špičkové audiotechniky díky pokročilým kamerám, špičkovým 4K OLED displejům a bohaté paletě kreativních nástrojů. Ostrá konkurence od Apple, Samsungu, Google a omezené marketingové i distribuční aktivity však oslabily konkurenční výhodu Xperie.
Zákazníci dříve oceňovali unikátní možnosti fotoaparátu, filmový poměr displeje či propojení s dalšími produkty Sony. Dlouhé intervaly aktualizací, diskutabilní cenová politika a slábnoucí podpora třetích stran však význam těchto modelů v dnešním rychle se vyvíjejícím trhu smartphonů podstatně snížily.
Význam na trhu, přednosti a budoucí výhled
Podíl Sony na globálním trhu smartphonů, kdysi nezanedbatelný, je dnes minimální. Telefony Xperia mají stále větší potíže vyniknout mezi sílící konkurencí a neustálou inovací ostatních značek. Přestože obrazové senzory Sony určují standard a používají je i konkurenti, tato výhoda se v prodejích vlastních telefonů neprojevuje.
Přes přísliby další podpory pro současné majitele Xperie ve Finsku, zahrnující softwarové aktualizace a servis, vše naznačuje blížící se konec éry Sony smartphonů. Přestože zatím chybí oficiální oznámení o úplném odchodu, stažení z klíčových trhů a absence nových produktů nechávají budoucnost řady Xperia velmi nejistou.
Konec éry Xperia?
Pro značku, která dříve směle soupeřila se Samsungem či Applem, znamená postupné stahování z trhu spíše neochotné rozloučení než strategické přeskupení. Pokud Sony nepředstaví zásadní změnu nebo výrazně neobnoví nabídku telefonů, může se Xperia brzy zařadit k legendám minulých mobilních let. Nejistota kolem budoucích kroků firmy tak vrhá stín na vyhlídky Sony nejen v oblasti smartphonů, ale i na její globální pozici ve světě inovací a technologií.
Zdroj: androidauthority

Komentáře