6 Minuty
Google Gemini dorazí do vozů GM v roce 2026 a přinese konverzační umělou inteligenci, která bude umět číst údaje z vozu, navrhovat trasy a dokonce předem upravit klima v kabině. GM uvádí, že tato aktualizace bude dostupná přes vzduch (OTA) pro miliony vozidel vybavených OnStar od modelového roku 2015. Implementace se má týkat široké škály modelů a přinese modernější hlasový asistent integrovaný přímo do palubního softwaru, přičemž cílem je zlepšit uživatelskou zkušenost, bezpečnost a praktičnost každodenního užívání vozu. To zahrnuje lepší rozpoznávání řeči, kontextuální porozumění a napojení na telematiku vozidla i cloudové služby.
Co přináší Gemini do vašeho vozu
Představte si, že se zeptáte vozu na zvláštní zvuk, který slyšíte, a obdržíte srozumitelnou diagnostiku, nebo že v zimě vstoupíte do už vyhřáté kabiny, protože asistent už dříve zapnul topení. GM tvrdí, že právě to bude Gemini umožňovat. Nový asistent využívá velké jazykové modely Google, které nabízejí přirozenější a flexibilnější hlasové interakce než starší asistenti spoléhající se na striktní a přesná povelová slovní spojení. To znamená méně frustrace při používání hlasového ovládání, lepší pochopení přirozených dotazů a schopnost vést delší, víceúčelové rozhovory s řidičem i spolujezdci.
- Upozornění na údržbu: přístup k telemetrii vozidla umožní detekovat potenciální problémy, generovat varování a doporučit konkrétní kroky (servis, kontrola tekutin, tlumičů nebo pneumatik). Tento typ prediktivní údržby může snížit riziko závažných poruch a optimalizovat náklady na provoz vozu.
- Inteligentní plánování trasy: kontextuální návrhy navigace integrované s daty Google Maps budou brát v úvahu aktuální dopravní situaci, dopravní omezení, počasí a uživatelské preference, takže navigace bude personalizovaná a efektivnější.
- Průvodce funkcemi: vysvětlení funkcí a nastavení vozidla lidsky srozumitelným jazykem — od bezpečnostních systémů přes asistenty řízení až po nastavení infotainmentu — což pomůže řidičům rychleji pochopit a využít dostupné technologie.
- Ovládání vozidla: vzdálené akce, jako je nastavení klimatizace před nastoupením, odemknutí dveří, kontrola stavu baterie u elektrických modelů nebo spuštění předohřevu sedadel. Tyto akce budou dostupné přes hlasové příkazy, aplikaci a federované rozhraní mezi vozidlem a cloudem.
- Integrace s webem: možnost zeptat se na informace o blízkých památkách, zajímavostech nebo místních službách – například historii mostu, přes který právě projíždíte – díky napojení na online zdroje a znalostní grafy.
GM zdůrazňuje, že velké jazykové modely nejsou tak křehké jako předchozí hlasoví asistenti. Jak uvedl viceprezident GM Dave Richardson, tyto modely nejsou tak snadno zmateny přízvuky nebo mírně odlišnou formulací požadavků, což by mělo snížit frustraci řidičů a přispět k spolehlivějšímu bezdotykovému ovládání. Navíc lze očekávat vylepšené rozpoznávání vícejazyčných příkazů a adaptivní učení preferencí uživatelů, které pomůže asistenci lépe porozumět opakovaným požadavkům a vzorcům chování.

Soukromí, nasazení a širší roadmapa GM
Asistent Gemini bude distribuován prostřednictvím Obchodu Google Play jako OTA aktualizace pro vozidla vybavená OnStar od modelového roku 2015 a novější. Nahrazuje současnou vestavěnou Google zkušenost a slibuje vyšší výkon i větší konverzační hloubku. Aktualizace přes vzduch umožňuje postupné nasazení, monitorování stability a rychlé opravy chyb, přičemž výrobce může optimalizovat kompatibilitu s různým hardwarem a infotainmentními jednotkami napříč modelovou řadou.
Otázky soukromí jsou v popředí pozornosti poté, co GM čelilo kritice za prodej některých dat z OnStar Smart Driver pojišťovnám. Federální obchodní komise (FTC) zakázala GM prodej dat o řidičích na pět let. GM uvádí, že integrace Gemini bude zaměřena na ochranu soukromí, s ovládacími prvky, které umožní řidičům rozhodnout, jaké informace z vozidla může asistent přistupovat a používat. To zahrnuje možnosti opt-in/opt-out, anonymizaci telemetrických údajů, lokální zpracování citlivých dotazů přímo v autě tam, kde to je možné, a transparentní přehled, jaké informace jsou sdíleny s Googlem a třetími stranami.
Kromě toho GM naznačuje, že aktualizace budou prováděny postupně, s důrazem na uživatelské souhlasy a přizpůsobení nástrojům pro správu dat. Z technického hlediska to může znamenat hybridní model, kde část zpracování proběhne na okraji (edge computing) v samotném vozidle a náročnější modely nebo dotazování na rozsáhlé znalostní zdroje se odehrají v cloudu. To pomáhá snížit latenci při běžných interakcích a zároveň umožňuje komplexní dotazy, které vyžadují aktuální informace z internetu nebo aktualizované mapové podklady.
Nad rámec Gemini GM na své události GM Forward odhalilo plány na uvedení platformy pro autonomní řízení v roce 2028 a vlastní proprietární výpočetní platformy. Tyto kroky budou doprovázeny postupným vypínáním Apple CarPlay a Android Auto během několika následujících let, jak GM přechází na vlastní softwarový ekosystém. Cílem je vytvořit jediné prostředí, které lépe propojí infotainment, asistenční systémy řízení, telematiku a aktualizace zabezpečení. Tento přístup má potenciál zrychlit nasazení nových funkcí, umožnit hlubší integraci mezi hardwarem a softwarem a nabídnout diferencované služby, které výrobce auta lépe kontroluje a monetizuje.
V kostce: Gemini slibuje ostřejší a více konverzační palubní asistenci pro miliony majitelů vozů GM, ale úspěch závisí na hladkém nasazení, přehledných nastaveních soukromí a důvěře uživatelů. Úspěch produktu bude také silně ovlivněn schopností GM a Googlu zajistit bezpečné zpracování dat, rychlé a stabilní OTA aktualizace, a kompatibilitu s různorodým hardwarem ve vozovém parku. Pro spotřebitele to může znamenat pohodlnější každodenní provoz, lepší informace během jízdy a méně nutnosti manuálně nastavovat funkce infotainmentu nebo klimatizace — vše s důrazem na bezpečné a zodpovědné řízení dat a soukromí.
Zdroj: engadget
Zanechte komentář