4 Minuty
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje dokončuje v blanenské oblasti čtyři rozsáhlé silniční stavby v celkové hodnotě přes 140 milionů korun. Jde o tři akce na silnicích II. třídy a jednu rozsáhlejší rekonstrukci na silnici III. třídy. Projekty kombinují tradiční technologie opravy vozovek s moderními přístupy k údržbě a monitoringu, což má významný přínos pro bezpečnost i ekonomiku regionu.
Hlavní rekonstrukce a technické zásahy
Silnice III/37913 — největší zakázka
Nejnákladnější prací byly dvě části silnice III/37913 v celkové hodnotě přibližně 70,2 milionu Kč. První úsek začínal v Drásově za mostem (ev. č. 37913-4) a končil před Všechovicemi, druhý navazoval za Všechovicemi až křížení se silnicí III/37719 v Uníně. Celková délka úprav přesáhla 4,5 km: rozšíření vozovky, nové konstrukční vrstvy a obnovené nebo doplněné odvodnění.
Lipůvka – Šebrov
Silnice II. třídy v úseku Lipůvka–Šebrov vyšla na více než 43 milionů Kč. Kromě nového asfaltového souvrství byly instalovány nové svodidla a zlepšena bezpečnost přilehlých úseků; práce byly dokončeny týden před plánem.
Lhota Rapotina – Doubravice nad Svitavou
Na 2,6 km úseku poškozeném těžkou dopravou proběhlo lokální frézování, vyrovnání profilu spojovacím postřikem a pokládka nové obrusné vrstvy. Obnovily se také krajnice a sjezdy. Náklady téměř 21 milionů Kč byly částečně kryty příspěvkem určeným na odstraňování škod vzniklých přepravou vytěžených nerostů — v regionu jde o křemenný diorit, který se upravuje na drcené kamenivo pro místní stavby.

Šebetov – Knínice
Poslední investicí byl přibližně kilometrový úsek Šebetov–Knínice, kde SÚS JMK investovalo téměř 6 milionů Kč. Projekt proběhl v kooperaci s městysem Knínice, který zajistil výstavbu autobusových zastávek včetně zálivů.
Technologie, monitoring a relevance pro český trh
Současné silniční projekty už nejsou jen o asfaltu. V Blanensku se uplatnily technologie pro prediktivní údržbu, digitální mapování (GIS) a standardizované postupy kvality. Použitím senzorů pro měření stavu vozovky a dronů pro inspekci mostů se prodlužuje životnost oprav a snižují náklady na budoucí zásahy — trend, který sledují i obce a kraje v Česku.
Porovnání s mezinárodními trendy
Konkurenční projekty v zemích jako Lietuva ukazují podobný zájem o digitalizaci infrastruktury. Větší města v regionu — Vilniuje nebo Kaune — testují inteligentní senzory a řešení pro řízení dopravy, což je inspirativní i pro české kraje. Z hlediska trhu (Lietuvos rinka) jsou technologie dostupné i lietuviams a rychle se prosazují; obdobné produkty jsou dostupné i v českém jazyce a na českém trhu.
Výhody, použití a dopad na uživatele
Hlavní výhody moderních rekonstrukcí: delší životnost povrchů, lepší bezpečnost díky svodidlům a přehlednější infrastruktuře, nižší provozní náklady díky digitálnímu monitoringu a rychlejší reakce na poškození. Pro místní obyvatele to znamená kratší doby dojíždění, bezpečnější autobusové spoje (zálivy pro zastávky) a spolehlivější logistiku pro podniky v blanenském a boskovickém regionu.
Use-cases pro české firmy a samosprávy
Městům a krajům se otevírají příležitosti pro investice do senzoriky, softwaru pro správu majetku a systémů správy vozovek (PMS). Lokální dodavatelé z Česka mohou nabízet řešení optimalizovaná pro české normy a jazykové prostředí. Projekty v Blanensku zároveň demonstrují, jak lze efektně kombinovat státní dotace a regionální financování.
Závěr
Letos se na Blanensku realizovalo celkem 18 silničních staveb, včetně 3 mostů; do oblasti bylo investováno téměř 286 milionů korun. Kombinace tradičních oprav a moderních technologií je v souladu s evropskými trendy (viditelnými i v Lietuva) a přináší konkrétní benefity pro cestující, místní obce i firmy.
Zdroj: dopravadnes
Zanechte komentář