8 Minuty
MediaTek představil procesor Dimensity Cockpit P1 Ultra, 4nm automobilový čip navržený tak, aby přinesl do vozu výkon a schopnosti umělé inteligence a grafiky na úrovni desktopu. S příslibem nízké latence, inteligence prováděné přímo v zařízení (on-device AI) a filmových vizuálních efektů v interiéru vozu si P1 Ultra klade za cíl redefinovat možnosti moderního kokpitu — a automobilky už plánují jeho nasazení v sériových modelech.
Proč je tento čip důležitý pro kokpit příští generace
Představte si přirozené a rychlé hlasové asistenty, generování obrazů v kabině v reálném čase a pokročilé monitorování bezpečnosti, které běží bez konstantního připojení do cloudu. P1 Ultra kombinuje vysokovýkonný procesor CPU s dedikovaným NPU a hardwarem pro ray tracing v GPU, aby přesně tyto funkce umožnil. MediaTek se staví k tomuto řešení jako k jednotné platformě, která zkracuje vývojový cyklus výrobcům, a zároveň zvyšuje soukromí a rychlost odezvy pro řidiče a cestující.
Pro automobilový průmysl to znamená možnost nabídnout bohatší uživatelské rozhraní (UI), pokročilou infotainment funkcionalitu a asistované řízení v rámci jedné čipové sady. Nižší závislost na síťovém připojení snižuje latenci u kritických funkcí, zvyšuje dostupnost služeb a omezí rizika spojená s výpadky sítě, což jsou klíčové faktory pro zavádění funkcí, jako jsou lokální analytika dat, automatické nouzové reakce či personalizované multimodální asistenty.
Po technické stránce jde také o krok směrem k automotive edge AI: přesun výpočetních úloh umělé inteligence na okraj síťové infrastruktury (edge) zajišťuje, že citlivá data zůstávají ve vozidle, čímž se posiluje ochrana osobních údajů a compliance s GDPR a dalšími normami. To je důležité nejen pro soukromí uživatelů, ale i pro výrobce, kteří chtějí zkrátit dobu certifikací a zjednodušit integraci služeb třetích stran.
Surový výkon: specifikace CPU, GPU a NPU
- 8jádrové CPU poskytující až 175K DMIPS pro pružné multitaskingové operace a řízení systémů.
- GPU s hardwarem pro ray tracing s výkonem zhruba 1800 GFLOPS, zaměřená na realistickou grafiku v kabině a pokročilé efekty uživatelského rozhraní.
- Dedikované NPU s výkonem 23 TOPS pro běh on-device AI zátěží, včetně generativních modelů a multimodálních asistentů.
Čip je postaven na architektuře Armv9 a obsahuje integrované AI bloky. Díky tomu dokáže P1 Ultra podporovat na okraji sítě (edge) velké jazykové modely s řádem zhruba sedmi miliard parametrů — což otevírá prostor pro bohatší konverzační agenty, lokální generování obrazů (podobné funkcím založeným na Stable Diffusion) a analytiku šetrnou k soukromí, bez nutnosti přeposílat data do cloudu.
V praxi to může znamenat možnost spouštět sofistikované ASR (automatic speech recognition) a NLU (natural language understanding) modely pro hlasové ovládání vozu i při slabém pokrytí mobilní sítě. Flexibilita architektury pak umožňuje výrobcům optimalizovat inkluzi funkcí podle potřeby: od asistence v reálném čase až po lokální multimediální zpracování a renderování scény v kabině.
Výkon NPU a GPU rovněž usnadní nasazení generativních multimodálních modelů přímo ve vozidle, například pro personalizované grafické motivy, adaptivní rozhraní nebo lokální generování obsahu pro zábavu cestujících — to vše s nižší spotřebou energie díky 4nm výrobnímu procesu, který snižuje tepelné ztráty a umožňuje delší provoz bez aktivního chlazení.

Připojení, kamery a integrace přátelská vývojářům
MediaTek spojil do jedné platformy více funkcí kokpitu, aby zkrátil vývojové cykly. SoC integruje funkce chytrého kokpitu, komunikační moduly a T-BOX schopnosti společně se zabudovaným modemem. Z hlediska konektivity čip podporuje 5G (s plánovanými variantami 4G a Wi‑Fi), dvoupásmové Wi‑Fi, Bluetooth a GNSS, což poskytuje flexibilitu pro různé konfigurace vozidel a obchodní modely služeb.
Integrovaný modem a podpora více síťových standardů umožní automatické přepínání mezi lokálními sítěmi, hotspoty a mobilními daty, čímž se maximalizuje dostupnost funkcí závislých na síti. To je důležité například pro přenos aktualizací OTA (over-the-air), telemetrii vozidel a cloudové služby pro mapování nebo sdílení anonymizovaných diagnostických dat.
Z hlediska vidění (vision) P1 Ultra nabízí HDR ISP se strojovým potlačením šumu (AI noise reduction) a AI 3A vylepšeními (tzn. zpracování automatické expozice, ostření a balancování bílé s asistencí AI). To umožňuje napájet 360stupňové surround view systémy, záznamové kamery (dash recorders), monitorování kabiny a asistenty pro rozpoznání stavu řidiče (driver monitoring). Tyto funkce na čipu pomáhají automobilkám nasadit robustní vizuální systémy s menším počtem externích komponent, což snižuje náklady a zjednodušuje HW architekturu vozidla.
Vývojářům MediaTek obvykle poskytuje SDK, sady ovladačů a referenční implementace, které urychlují integraci funkcí do automobilových systémů. Kompatibilita s běžnými automobilovými softwarovými stacky a možnost nasazení modelů v kontejnerech či pomocí frameworků pro strojové učení zjednodušuje převod prototypů do produkčního prostředí. To je zásadní pro rychlé ověřování konceptů (POC) a následné certifikace v rámci automotive standardů.
Zábava a víceobrazovkové zkušenosti
Čip zvládá současně až šest displejů a využívá technologii MediaTek MiraVision pro zpracování videa a obrazu. Podpora 4K při 60 fps pro přehrávání i nahrávání umožňuje přehrávat vysoce kvalitní obsah na řidičském displeji, pasažérských dotykových obrazovkách i zadních obrazovkách pro cestující. To dělá z P1 Ultra praktické řešení pro komplexní multimediální systémy v autech od prémiových sedanů po rodinné SUV.
Díky centralizovanému řízení z jednoho čipu lze zjednodušit hardwarové zásobníky (hardware stacks), snížit počet potřebných řídicích jednotek a kabeláže a tím i hmotnost vozidla. To může pozitivně ovlivnit výrobní náklady a servisní náročnost. Současně vysoká kvalita mediálního výstupu zajišťuje konzistentní uživatelský zážitek napříč různými obrazovkami a usnadňuje zavedení pokročilých funkcí, jako je personalizace UI, adaptivní jas a dynamické rozložení obsahu podle kontextu jízdy.
Multidisplejové konfigurace také umožňují implementaci bezpečnostních pravidel: kritické informace pro řidiče mohou být zobrazeny primárně na předním panelu, zatímco zábavný obsah je dostupný pro spolujezdce a zadní sedadla, což snižuje rozptýlení řidiče. Tato schopnost řízení zobrazování je důležitá pro splnění regulačních požadavků a zajištění bezpečnosti v reálném provozu.
Varianty a dopad v reálném světě
MediaTek potvrdil tři verze P1 Ultra: modely s 5G, 4G a Wi‑Fi. Všechny varianty sdílejí 8jádrové CPU a uspořádání GPU se 6 jádry, což dává automobilkám možnost volit mezi konektivitou, náklady a požadavky na certifikace. Volba mezi 5G a Wi‑Fi variantami může být důležitá z hlediska regionálních norem, dostupnosti síťové infrastruktury nebo obchodní strategie dané značky automobilu.
Pro řidiče se očekává rychlejší in‑car AI, bohatší uživatelská rozhraní, lepší ochrana soukromí a menší závislost na nespolehlivých mobilních sítích. Tam, kde je to žádoucí, mohou výrobci nabídnout hybridní režimy: lokálně běžící kritické funkce (bezpečnost, asistenti) a cloudové služby pro ne-kritické funkce (analytika, streamování obsahu), čímž se dosáhne rovnováhy mezi výkonem a škálovatelností služeb.
S nástupem prvních vozidel vybavených P1 Ultra se otevírá cesta k více autonomním, multimediálně bohatým a AI‑native zážitkům ve vozech — a to bez nutnosti nutit všechno do cloudu. To umožní výrobcům diferencovat své produkty prostřednictvím unikátních uživatelských funkcí, lepšího zabezpečení dat a rychlejší odezvy systémů.
Některé z přínosů, které výrobci a koncoví uživatelé mohou v reálném provozu pozorovat, zahrnují zrychlené aktualizace uživatelských rozhraní, možnost A/B testování lokálních modelů chování uživatele, snazší nasazení personalizovaných služeb a širší škálu asistenčních systémů, jež mohou pracovat i v oblastech s omezeným síťovým pokrytím. Rovněž se očekává, že centralizace funkcí na jednom SoC zjednoduší diagnostiku a vzdálený servis, což sníží provozní náklady flotilových operátorů.
Pro automobily orientované na software (software-defined vehicles) představuje P1 Ultra kandidáta, který dokáže zajistit jak výkonnostní nároky moderních multimediálních aplikací, tak i robustnost a bezpečnost nutnou pro kritické systémy. Kombinace vysokého výpočetního výkonu, pokročilých zobrazovacích schopností a široké konektivity dává výrobcům nástroje k vytváření diferencovaných produktů a služeb na konkurenčním trhu automobilové elektroniky.
Celkově P1 Ultra signalizuje posun směrem k většímu využití on‑device AI v automobilech, což ovlivní jak samotné technologické architektury vozidel, tak obchodní modely výrobců a poskytovatelů služeb. Integrace funkcí do jediné 4nm platformy rovněž může zrychlit inovace a umožnit širší nasazení pokročilých kokpitových funkcí v různých segmentech trhu.
Zdroj: gizmochina
Zanechte komentář