4 Minuty
Francouzské RPG Clair Obscur: Expedition 33 od studia Sandfall Interactive si odneslo hlavní cenu Game of the Year na letošních The Game Awards. Ceremoniál, často přezdívaný "herní Oscaři", se konal 11. prosince v Los Angeles a o vítězích rozhodovalo kombinované hlasování mezinárodní odborné poroty a veřejnosti. Clair Obscur proměnil většinu ze svých dvanácti nominací a celkem získal devět ocenění, včetně chválené hudby a scenáristiky, které porotu i hráče oslovily svou hloubkou a atmosférou.
Čeští vývojáři mezi finalisty, ale bez ceny
Mezi finalisty hlavní kategorie se letos poprvé v historii objevilo české studio se třemi nominacemi: Kingdom Come: Deliverance 2 od pražského Warhorse Studios. I přes silné nominace český titul cenu nezískal. Finalisty doplnily i další očekávané tituly jako Death Stranding 2, Hollow Knight: Silksong nebo Hades 2. Reakce Warhorse byla smíšená a místy ironická; zástupci studia veřejně pogratulovali vítězům, zároveň komentovali průběh anoncí s humorem.
Prodejní úspěch navzdory neúspěchu na ceremoniálu
Kingdom Come: Deliverance 2 přesto patří mezi největší komerční úspěchy české herní scény. Warhorse uvedl, že během prvních 24 hodin se prodal milion kopií, do dvou týdnů další milion a v polovině listopadu studio potvrdilo čtyři miliony prodaných kopií. Tento komerční výkon se promítl i do finančních výsledků — Warhorse vykázal rekordní roční zisk kolem jedné miliardy korun za fiskální rok končící 31. března 2025.
Technické a herní přednosti obou titulů
Clair Obscur: příběh a hudba
Clair Obscur zaujal především silným narativem, atmosférickou audiovizuální prezentací a originálním přístupem k RPG mechanikám. Vývojáři zdůraznili orchestrální soundtrack a filmové vyprávění, které zvýraznily emotivní a prozkoumávací aspekty hry.
Kingdom Come: Deliverance 2 — realismus a rekonstrukce
Dvojka navazuje na akční a narativní jádro jedničky z roku 2018. Hráči se vrací do role Jindřicha ze Skalice v roce 1403 a procházejí intrikami tehdejšího Českého království. Hra vsadila na realistické zpracování středověku a detailní rekonstrukci lokací, mezi nimiž nechybí oblasti kolem Kutné Hory nebo hrad Trosky. Technicky titul těží z náročných systémů fyziky, AI a vizuálních efektů, které přitahují domácí i mezinárodní publikum.
Novinky a dopad na trh
Součástí ceremoniálu byla i vlna oznámení nových AAA titulů: od Larian Studios přišla nová Divinity, překvapení přinesl návrat Tomb Raider, očekává se i Star Wars: Fate of the Old Republic. Trailerová smršť zahrnovala také Resident Evil 9, Pragmata či Ace Combat 8. Tento proud oznámení vyvolal u části vývojářů obavy z nasycení trhu pro rok 2026 — zejména menší studia se ptají, kdo bude kupovat tolik velkých her najednou.
Co to znamená pro český a regionální trh
Pro české hráče a firmy je situace ambivalentní. Na jedné straně úspěch KCD2 dokazuje, že lokální studio může uspět globálně a zajistit silné prodeje i zisk. Pro české publisty a uživatele to znamená dostupnost kvalitních lokálních titulů, rostoucí důvěru investorů a větší šanci pro technologická partnerství. Regionální distribuční platformy včetně obchodů v Praze, ale i v sousední Lietuva a na Lietuvos rinka, zaznamenávají zvýšený zájem lietuviams i dalším hráčům ve Vilniuje a Kaune. Digitální distribuce v Česku a okolí se tak stává klíčovým kanálem pro vydání a monetizaci her.
Shrnutí a perspektiva
Clair Obscur si odnesl největší ocenění za kvalitu vyprávění a produkce, zatímco Warhorse prokázal, že komerční úspěch může překonat chybějící trofeje. Pro české vývojáře i technologické firmy jde o posun: rostoucí zájem o lokální tituly, větší konkurence mezi AAA hrami a tlak na marketingovou a distribuční strategii pro trhy včetně České republiky a pobaltských států.
Zdroj: wired
Zanechte komentář