WhatsApp v Evropě zůstává bez reklam – zatím | Mobin.cz- Știri Auto din România | Mașini, Lansări, Teste și Noutăți
WhatsApp v Evropě zůstává bez reklam – zatím

WhatsApp v Evropě zůstává bez reklam – zatím

2025-06-19
0 Komentáře Tereza Malá

3 Minuty

WhatsApp v Evropě stále bez reklam – prozatím

Po mnoha spekulacích a obavách ohledně zavedení reklam na WhatsApp mohou být evropští uživatelé klidní – alespoň prozatím. Společnost Meta, která za aplikací WhatsApp stojí, potvrdila, že v rámci Evropské unie se zatím reklamy na této populární platformě pro zasílání zpráv objevit nemají. Podle poslední zprávy serveru POLITICO Meta informovala irský Úřad pro ochranu osobních údajů, že nasazení reklamních formátů ve WhatsApp v Evropě bude odloženo minimálně do roku 2026.

Proč je EU výjimkou pro reklamy ve WhatsApp?

Toto odložení není projevem vstřícnosti, ale vychází z přísného dohledu regulačních orgánů EU. Zamýšlený reklamní model firmy Meta totiž předpokládá využití dat i reklamních preferencí uživatelů z jejich účtů na Facebooku a Instagramu, což vyvolává zásadní otázky ohledně ochrany soukromí a cílení reklamy. Odklad poskytuje evropským úřadům pro ochranu osobních údajů čas na důkladné posouzení plánu v souladu s přísnými digitálními předpisy Evropské unie.

Regulační úspěchy pro evropské uživatele technologií

Nejde o první případ, kdy spotřebitelé v EU těží z pokrokové digitální legislativy. Nedávné změny, jako je možnost instalace aplikací mimo App Store v iOS 17.4, umožnily alternativní tržiště a návrat her jako Fortnite na iPhony v Evropě. Podobně byly firmy jako Microsoft nuceny výrazně omezit agresivní začlenění prohlížeče Edge pro evropské uživatele – to vše pod vlivem nařízení o digitálních trzích (DMA).

DMA je vnímán jako zásadní reforma digitálního prostředí, která nutí globální technologické giganty typu Meta, Microsoft nebo Apple přijímat opatření více vstřícná uživatelům a s větším důrazem na ochranu osobních údajů. Takové změny často dorazí, pokud vůbec, do jiných regionů až později, což zajišťuje uživatelům v EU dřívější přístup k pokročilým digitálním možnostem.

Reakce průmyslu: bezpečnost, soukromí a konkurence

Ne všechny technologické společnosti vítají změny evropského digitálního práva s nadšením. Apple například nedávno vyzval ostatní země – naposledy Austrálii – aby evropský přístup nekopírovaly, s odůvodněním možných hrozeb pro bezpečnost a soukromí. Apple zastává názor, že jeho uzavřený ekosystém chrání uživatele, což otevírá celosvětovou diskusi o digitální otevřenosti a silnějších právech uživatelů.

Co čeká WhatsApp v Evropě dál?

V nejbližších měsících budou pokračovat jednání mezi firmou Meta, irským Úřadem na ochranu dat a dalšími evropskými regulátory. Komisař Des Hogan potvrdil, že WhatsApp musí počítat s důkladnou kontrolou reklamního modelu ze strany evropských dozorových orgánů. Komisař Dale Sunderland současně uvedl, že se jednání nacházejí v rané fázi – zatím bez zásadních připomínek, nicméně posuzování bude podrobné a pečlivé.

Porovnání funkcí a dopad na trh

Mezi hlavní přednosti služby WhatsApp na trhu globálních komunikačních aplikací patří jednoduchost, spolehlivost a absence rušivých reklam. Zatímco jiné části světa se připravují na zavedení reklam přímo v aplikaci, evropští uživatelé si budou moci i nadále užívat čistý a nerušený chat – minimálně po následující dva roky. To dokazuje konkrétní vliv evropské digitální legislativy a ukazuje, jak mohou regionální regulace vytvářet významnou konkurenční výhodu.

Globální perspektiva

Odklad reklam na WhatsApp zvýrazňuje rostoucí rozdíly v digitálních právech a uživatelských možnostech mezi Evropou a zbytkem světa. Evropská unie tak dále určuje trendy v oblasti inovací, soukromí a konkurence v digitálním prostoru – a nastavuje standard, ke kterému možná v budoucnu přistoupí i další regiony.

Ahoj! Jmenuji se Tereza a technologie mě fascinuje od prvního smartphonu. Každý den pro vás vybírám a překládám nejnovější tech novinky ze světa.

Komentáře

Zanechte komentář