4 Minuty
Globální výroba chytrých telefonů se ve 2. čtvrtletí 2025 zotavuje
Podle průzkumu společnosti TrendForce vzrostla globální produkce chytrých telefonů ve 2. čtvrtletí 2025 přibližně na 300 milionů kusů, což představuje nárůst o 4 % oproti 1. čtvrtletí a meziroční růst o 4,8 %. Po měsících tlaku na zásoby, které brzdily výrobu, pomohly cílené dotační programy a oživená poptávka opět zvýšit tempo výroby v různých regionech.
Jak dotace a snižování zásob změnily trh
Vláda v Číně podpořila trh dotacemi na střední a nižší třídu smartphonů, což zásadně přispělo k uvolnění přebytečných zásob a ke zvýšení objednávek. Toto opatření, spolu s intenzivními regionálními promoakcemi a úpravami cen, urychlilo dodávky pro několik domácích značek a pomohlo i dodavatelům součástek v celém hodnotovém řetězci.
Hlavní výrobci: vítězové a ti ostatní
Trh je stále velmi koncentrovaný: šest předních výrobců se podílelo na zhruba 80 % světové produkce chytrých telefonů ve 2. čtvrtletí 2025. Samsung si udržel první pozici s přibližně 58 miliony kusů, což je pokles asi o 5 % mezikvartálně – očekávatelné ochlazení po předchozím zvýšení produkce spojeném s novou řadou vlajkových modelů. Apple vyrobil okolo 46 milionů iPhonů za čtvrtletí, což představuje pokles o 9 % oproti 1. čtvrtletí, ale meziroční růst o 4 %, ke kterému přispělo silné přijetí modelu iPhone 16e a strategické zlevnění v Číně v květnu.
Xiaomi a expanze do regionů
Společnost Xiaomi, včetně značek Redmi a Poco, dodala přibližně 42 milionů zařízení. Výrobce profitoval z čínského dotačního programu a pokračující expanze v Jižní Americe a Africe, kde rozhoduje cena a síť distribuce.

Oppo, Transsion a vivo posilují produkci
Oppo, společně se značkami OnePlus a Realme, vyrobilo zhruba 37 milionů kusů, a zaznamenalo tak přibližně 35% nárůst po slabším 1. čtvrtletí. Značky koncernu Transsion (Tecno, Infinix, itel) zvýšily produkci mezikvartálně asi o 33 % na 27 milionů kusů, což dokládá jejich rostoucí úspěch na rozvíjejících se trzích. Společnost vivo, včetně iQOO, zvýšila výrobu o zhruba 8 % na přibližně 26 milionů zařízení.
Vlastnosti produktů, srovnání a přednosti
Výrobci se snaží odlišit nabídku chytrých telefonů funkcemi, které jsou klíčové pro koncové uživatele i firemní zákazníky: vylepšenými vícekamerovými systémy, AI na zařízení, delší výdrží baterie, rychlejším nabíjením a lepší integrací 5G/AIoT. Vlajkové modely kladou důraz na špičkové displeje a výkonný hardware pro fotografování, hraní i multitasking. Střední třída se zaměřuje na výdrž, atraktivní cenu a silnou online i offline distribuci – což je zásadní pro rozvojové trhy.
Příklady využití a význam na trhu
Pro běžné uživatele znamená větší nabídka dostupných zařízení střední třídy i konkurenceschopných vlajkových lodí více možností pro tvorbu obsahu, cloudové hraní nebo práci na mobilu. Pro operátory a prodejce znamená přesun k větším objemům v nižší a střední třídě větší význam logistiky, poprodejních služeb a závazku k softwarovým aktualizacím. Z pohledu odvětví zdůrazňuje koncentrace výroby mezi šesti největšími hráči pokračující konsolidaci trhu a rostoucí význam rozsahu, regionálních partnerství a lokalizovaných cenových strategií.
Výhled
S tím, jak se zásoby normalizují a dotace dále ovlivňují poptávku, lze očekávat další kolísání od čtvrtletí ke čtvrtletí v závislosti na uvádění novinek a sezónních akcích. Výrobci, kteří dokáží spojit inovace s konkurenceschopnou cenou a silným kanálem distribuce, pravděpodobně udrží svůj růst i ve druhé polovině roku 2025.
Zdroj: gsmarena

Komentáře