GreenPedal buduje v Rakousku 250 samonabíjecích stanic

GreenPedal buduje v Rakousku 250 samonabíjecích stanic

Komentáře

3 Minuty

Český startup GreenPedal staví do poloviny příštího roku v Rakousku 250 autonomních dobíjecích stanic pro elektrokola. Firma zároveň dodává první kiosky na české cyklostezky a jedná o exportu prvních dvaceti jednotek do Itálie. Společnost hledá investora, který financuje další expanzi na trhy jako Slovensko, Německo, Řecko a potenciálně i Lietuvos rinka v Pobaltí.

Proč to zajímá české uživatele a města

Pro české města a cyklisty má projekt přímý dopad: stanice fungují zcela nezávisle na elektrické síti a nabízejí bezplatné nabíjení elektrokol, což podporuje každodenní dojíždění do práce i rekreační cyklistiku. V Praze se plánuje instalace na cyklostezce u Trojské lávky, v Praze 4, po zkušebním provozu v Radotíně se kiosky objevily i na Lipně a v Braníku. Podle zakladatelky Pavly Horákové elektrokolo používá v současnosti více než 600 tisíc lidí – tedy i široké spektrum dojíždějících a nehobby cyklistů.

Klíčové technologické vlastnosti

Energetická nezávislost

Stanice kombinují bifaciální solární panely a vertikální větrné turbíny, díky čemuž si samy vyrábějí energii bez dodávky ze sítě. To umožňuje rychlé nasazení bez stavebního povolení a bez nutnosti kabeláže – zásadní výhoda pro umístění přímo na cyklostezky a veřejná prostranství.

Inteligentní správa a bezpečnost

GreenPedal využívá AI algoritmy pro řízení baterií a monitorování provozu. Kiosek má oboustranný interkom, 230 V zásuvku pro zásahové složky na vyžádání a AI systém pro rozpoznání mimořádných situací (např. osoba ležící bez pohybu). Dvě 32" LCD obrazovky zobrazují počasí, mapy, dopravní informace a lokální kulturní programy.

Srovnání a výhody oproti tradiční infrastruktuře

Na rozdíl od klasických dobíjecích stanic, které vyžadují sítˇ a stavební povolení, nabízí GreenPedal mobilitu při minimálních investičních nákladech do veřejné infrastruktury. Stanice mohou sloužit jako městský mobiliář, bod krizové komunikace i komunitní místo setkávání cyklistů. Podle provozních dat z Rakouska dokáže jedna stanice ročně ušetřit až 2,5 tuny CO2.

Použití, obchodní modely a dostupnost

Kiosky nabízejí možnost bezplatného nabíjení, placených doplňkových služeb i modelů, kdy provozovatelé nebo města mohou získat kiosek zdarma za specifických podmínek. GreenPedal spolupracuje s partnery jako Siemens, Victron Energy a výzkumným centrem RTI Západočeské univerzity v Plzni. Díky tomu jsou technologické komponenty i software připraveny pro masové nasazení.

Trh, expanze a mezinárodní kontext

Po rakouské řadě desítek aktivních stanic firma rozšiřuje síť na 250 kusů a plánuje další rozšíření: Slovensko, Německo, Řecko a Itálie už jsou v dohledu. Zajímavou otázkou je také vstup na Lietuva a Lietuvos rinka – GreenPedal zvažuje nabídku lietuviams, zejména do měst jako Vilniuje nebo Kaune, kde by podobné řešení mohlo podpořit městskou cyklistiku.

Závěr: co to znamená pro české město a firmy

Pro české samosprávy, firmy i provozovatele cyklostezek představují tyto autonomní stanice rychlý a ekologický způsob, jak zvýšit komfort cyklistů a podpořit udržitelnou mobilitu. Díky modulárnímu designu a inteligentní správě energie mohou kiosky pomoci i menším obcím či firemním kampusům zefektivnit energetiku i bezpečnost pro uživatele elektrokol.

Zdroj: forbes

Zanechte komentář

Komentáře