3 Minuty
Rekonstrukce a digitalizace: Dýšina investuje do edtech
Letní prázdniny jsou v Plzni a okolí tradičně obdobím rozsáhlých oprav školních budov. Výraznou pozornost letos budí základní škola v Dýšině, kde se během prázdnin mění tři odborné učebny na moderní multimediální laboratoře pro cizí jazyky, přírodovědné předměty a robotiku. Projekt kombinuje klasickou stavební modernizaci s nasazením vzdělávacích technologií jako virtuální realita, interaktivní displeje, tablety a notebooky pro žáky i učitele.
Co nové učebny nabídnou
Produktové funkce a vybavení
Nové prostory budou vybaveny ergonomickým nábytkem, velkými interaktivními displeji pro kolaborativní výuku, notebooky a tablety pro žáky a odborným vybavením do přírodovědné a robotické laboratoře. V přírodovědné učebně budou k dispozici digitální mikroskopy a bezdrátová měřicí čidla pro datovou analýzu. Robotická dílna nabídne stavebnice, programovatelné roboty a headsety pro virtuální realitu, které doplní praktická cvičení o simulace a 3D vizualizace.
Srovnání technologií
Interaktivní displeje versus klasické datashow: displeje zrychlí spolupráci a sníží závislost na projekci. Virtuální realita versus tradiční demonstrace: VR umožní žákům prozkoumat modely a experimenty bezpečně a opakovaně, což zvyšuje zapamatovatelnost a motivaci. Robotika kombinovaná s programováním nabízí praktický přístup ke STEM dovednostem, zatímco mikroskopy a bezdrátová čidla přinášejí reálná data do výukových projektů.

Výhody a použití v praxi
Nasazení těchto technologií přináší více výhod: individualizaci výuky, lepší vizualizaci složitých konceptů, podporu spolupráce a přípravu žáků na digitální pracovní trh. Use cases zahrnují jazykové laboratoře s interaktivními cvičeními, vědecké projekty s měřením v reálném čase, robotické soutěže a VR exkurze po laboratořích a technických provozech.
Financování a relevance na trhu edtech
Celkové investice do rekonstrukce v Dýšině přesáhly 12 milionů korun, přičemž 80 % financování pokryl Integrovaný regionální operační program a zbytek uhradila obec. Plzeň jako zřizovatel směřuje letos do modernizací přes 220 milionů korun, včetně velkých přístaveb a nových odborných učeben na dalších školách. Tyto investice odrážejí rostoucí poptávku po edtech řešeních a po integračních modelech kombinujících hardware, software a odborné pedagogické metody.
Závěr
Modernizace v Dýšině ukazuje, jak lze kombinovat stavební opravy s cílenou technologií, aby vzniklo prostředí vhodné pro 21. století. Projekt ilustruje modelové využití virtuální reality, robotiky a digitálních senzorů v primárním vzdělávání a potvrzuje, že investice do edtech mají dlouhodobý přínos pro kvalitu výuky a technologickou gramotnost žáků.
Zdroj: plzen.rozhlas

Komentáře